بورل: امیدوارم برجام طی روزهای آینده احیا شود

حسین امیرعبداللهیان در جریان نشست خبری‌اش در مسکو گفت جمهوری اسلامی برای بازگشت به برجام نیازمند گرفتن تضمین‌های بیشتر است

جیسون برادسکی، مدیر سازمان غیردولتی اتحاد علیه ایران هسته‌ای، با انتشار توییتی از گفتگوی تلفنی یائیر لاپید و جو بایدن خبر داد -- MICHAL CIZEK / AFP

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نسبت به احیای برجام در طی روزهای آینده ابراز امیدواری کرد. به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، بورل در روز چهارشنبه، ۹ شهریور ۱۴۰۱، گفت پس از دریافت «پاسخ‌های منطقی» جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا به پیش‌نویس ارائه شده از سوی اتحادیه اروپا به‌منظور احیای برجام، امیدوار است که توافق هسته‌ای «در روزهای پیش‌رو» احیا شود.

به‌گفته مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پیشنهاد ارائه شده از سوی او حاوی توافقی است که همزمان هم به نگرانی‌های ایالات متحده آمریکا پاسخ می‌دهد و هم به نگرانی‌های جمهوری اسلامی ایران.

پیش از این نیز یکی از مسئولان سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در اظهاراتی مشابه گفته‌های بورل، به شبکه خبری ایران‌اینترنشنال گفت طرفین مذاکرات به توافق رسیده‌اند و خبر احیای برجام در هفته‌های آینده از سوی آنها اعلام خواهد شد؛ خبری که اندکی پس از انتشار آن از سوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا تکذیب شد.

از سوی دیگر، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، در جریان نشست خبری روز چهارشنبه‌اش در مسکو گفت اگر قرار به احیای برجام باشد، تهران نیازمند ضمانت‌های بیشتری از سوی واشینگتن است. امیرعبداللهیان همچنین اعلام کرد حکومت ایران انتظار دارد که ناظران اتمی سازمان ملل متحد در رسیدگی به پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی «انگیزه‌های سیاسی» خود را کنار بگذارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه جمهوری اسلامی در جریان این نشست خبری مشترک با همتای روس خود، بار دیگر تاکید کرد که حکومت ایران در حال بررسی پاسخ ایالات متحده آمریکا در مورد پیش‌نویس ارائه شده از سوی اتحادیه اروپا است و در ادامه گفت: «ما، برای رسیدن به یک توافق پایدار، به تضمین‌های بیشتری از جانب طرف مقابل نیاز داریم.»

به‌گزارش خبرگزاری رویترز، امیرعبداللهیان، درباره اینکه تضمین‌های مد نظر جمهوری اسلامی ایران چیست، توضیحی نداد. با این‌حال برخی گزارش‌های منتشر شده در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که توقف تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای تهران، یکی از مهمترین تضمین‌هایی باشد که حکومت ایران در پی رسیدن به آن است؛ خواسته‌ای که طرف‌های غربی مذاکرات وین می‌گویند در چارچوب توافق برجام نمی‌گنجد و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز وعده داده است هرگز آن را نپذیرد.

در آخرین تحولات مربوط به مذاکرات احیای برجام، جیسون برادسکی، مدیر سازمان غیردولتی اتحاد علیه ایران هسته‌ای، با انتشار توییتی از گفتگوی تلفنی یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، و جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، خبر داد. بر اساس توییت برادسکی بایدن و لاپید در روز چهارشنبه، به‌صورت مفصل در مورد فرایند مذاکرات و آینده احیای توافق برجام گفتگو کردند.

بر پایه اطلاعات منتشر شده از سوی برادسکی، هر دو طرف در این گفتگوی تلفنی بار دیگر بر تعهدشان در قبال جلوگیری از دسترسی جمهوری اسلامی ایران به تسلیحات هسته‌ای تاکید کردند و به تبادل نظر در مورد مقابله با فعالیت‌های تروریستی حکومت ایران در منطقه خاورمیانه پرداختند.

بر اساس اطلاعات موجود از این گفتگوی تلفنی، نخست‌وزیر اسرائیل از حمله‌های هوایی ایالات متحده آمریکا به نیروهای وابسته به جمهوری اسلامی ایران در سوریه قدردانی کرد و اقدامات اخیر ارتش آمریکا در این‌ زمینه را مهم دانست.